Mediawijsheid – Social Media

door wapstra

Welke sociale mediasites gebruik je wel en welke social mediasites gebruik je niet? En waarom?

ImageImageImage

Facebook gebruik ik wel, ik vind het een handige manier om in contact te staan met vrienden en familie. Twitter, FourSquare, Hyves enz, gebruik ik niet. Ik vind dit geen toevoeging hebben op wat Facebook al kan en ik houd er niet zo van om 5 verschillende social media sites te onderhouden.Facebook vind ik erg leuk, zoals ik al zei is het makkelijk om in contact te staan met vrienden en familie. Maar je kan er ook bands, bedrijven en dergelijke mee volgen en zo gemakkelijk het laatste nieuws van ze lezen.

Zijn er in de loop der tijd sociale media afgevallen of bijgekomen? En waarom?
Zo ver ik weet is alleen Hyves gekomen, en na een redelijk aantal jaar verdwenen. En daar voor is in Nederland Facebook gekomen. Waarom dit zo is, weet ik eigenlijk niet, 1 iemand ontdekt iets nieuws wat misschien beter en sneller werkt en stuurt zo een hele hoop vriendschapsverzoeken door via de mail en mensen raken dan geïnteresseerd in het ‘nieuwe’ medium.

Op welke manier gebruik je sociale media?
Ik gebruik social media vooral om van interesses snel informatie te kunnen verzamelen en op te doen. Bijvoorbeeld wanneer een favoriete band van mij aan hun nieuwe tour begint, waar ze allemaal spelen en of er misschien binnenkort een nieuwe single of een nieuw album uitkomt.Ook vind ik het gewoon handig om de mensen waarmee ik nu niet meer werk, of niet meer mee op school zit op de hoogte te houden van waar ik nu sta in mijn leven. Het is gewoon een gemakkelijke manier van contact houden.

Op welke manier raakte je bekend met deze sociale media sites?
Op de middelbare school hadden er al een hoop mensen Hyves, en naarmate je nieuwe mensen leert kennen en zo krijg je al snel mailtjes van mensen die je ‘vriend’ willen zijn op Hyves, Facebook enz. Zo kom je er vanzelf mee in aanraking, mits je dat wilt natuurlijk.En na een tijdje heb je een account aangemaakt en zie je ook steeds meer nieuwe dingen waar naar je dan weer gaat kijken. Zoals bijvoorbeeld toen iedereen overstapte naar Facebook in plaats van Hyves nog te gebruiken zag je overal: ”Ik ben verhuisd naar <Facebook link naar het profiel>, Hyves is toch wel verouderd!” en zo ging het maar door.

Hoe zie jij er online uit? Gelikt, macho of beauty, filmster, sportman of -vrouw, celebrity, op de achtergrond, onzichtbaar? Wat vinden anderen van jouw identiteit? Heb je dit gecheckt?

Image

Zoals je hierboven ziet, is het allemaal niet geweldig spectaculair. Ik houd op niet zo van allerlei opzichtige afbeeldingen, een foto van toen mijn hond nog in het asiel zat als omslag. En ik en mijn vriendin als profielfoto, voor de rest staat er eigenlijk erg weinig op mijn profiel zelf. Ik geef amper informatie over mij vrij omdat ik dit ook niet nodig vind, niet allerlei vreemden hoeven informatie over mij te kunnen vinden op het internet.

Ben je veranderd in het gebruik van social media? Zie je je vrienden nu meer online dan offline? Heb je ook vrienden die je alleen online kent? Sport je meer of minder? Heb je nog andere hobby’s? Is er een leven buiten internet? Hoe ziet dat leven er dan uit? Welke regels hanteer je voor jezelf voor het gebruik van social media?

Ik ben absoluut niet veranderd in het gebruik van social media, de enige site die ik ook gebruik is Facebook, en daarvoor alleen maar Hyves. Ik houd me echt aan het principe van 1 social media site van waar ik ook precies weet wat er allemaal van me uit staat. Af en toe probeer ik nog wel een soort social media site naast Facebook, alleen deze zijn nooit op hetzelfde gericht, vaak gaat dit meer over bepaalde interesses. Vooral ook fora als XDA, Tweakers etc.

Ook zie ik mijn vrienden zeker niet meer online dan offline, ik gebruik social media ook vaak om een afspraak te maken met iemand te maken, vaak werkt dit makkelijker dan bellen en of sms’n, kost ook geen geld!

Sporten heb ik nooit erg veel gedaan, ik zat eerst wel op badminton maar dit heb ik door drukte van school en andere activiteiten moeten laten vallen, ik ben wel van plan nog op boogschieten te gaan in Boxtel. Maar dit komt niet door social media, verre van.Er is natuurlijk zeker een leven buiten internet, mensen kun je ook gemakkelijk ontmoeten buiten Facebook en andere social media om. Het is natuurlijk wel een handig medium om het contact dan voort te zetten, alleen als je iemand online ontmoet en diegene vervolgens in het echt ontmoet zal het natuurlijk altijd anders kunnen uitpakken.Ik heb eigenlijk geen echte regels voor het gebruik van social media, de enige regel die ik hanteer is dat je niet alles op internet hoeft te zetten, niet iedereen hoeft altijd te weten waar je mee bezig bent.

Waar liggen je grenzen? Wie mogen zich met jou verbinden? De school, ouders, gezin, familie, vrienden, bedrijven, merken etc? Welke regels hanteer je hierin voor jezelf ?

Mijn grenzen liggen toch echt bij familie en vrienden, ik heb liever niet dat bedrijven, merken of de school al mijn online activiteiten zou kunnen waarnemen. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar ik houd bepaalde informatie gewoon graag voor mijzelf. Zeker als het om persoonlijke dingen gaat.

Wat kun je vertellen over je vrienden? Gaan ze op een zelfde manier om met social media? Lijk je op hen? Bespreek je dit met elkaar? Geef je elkaar tips of opmerkingen?

Veel van mijn vrienden doen aanzienlijk meer met Facebook en andere social media, maar dat is natuurlijk hun keuze. Veel van hun hanteren wel dezelfde regel, ze posten niet alles wat er ook maar gebeurd in hun leven. Af en toe als er iemand iets op heeft gezet waar iemand anders zich misschien door aangevallen kan voelen dan geef ik of iemand anders nog wel eens een tip om het misschien toch maar wel te ‘verbergen’ of te verwijderen. Maar bespreken hoe iemand met social media om gaat, nee. Dat is ieder zijn eigen keuze.

